Διακόσια χρόνια μετά τη γέννηση του Καρόλου Ντίκενς (1812-1870)
το έργο του μοιάζει περισσότερο επίκαιρο από ποτέ.
Την εποχή της πρωτοφανούς κρίσης, με την ανεργία να
αυξάνεται και τα εισοδήματα να συρρικνώνονται, η ρημαγμένη από την οικονομική
εξαθλίωση βικτωριανή Αγγλία, που κυριαρχεί σε όλη τη μυθιστορηματική παραγωγή
του Ντίκενς, επανακάμπτει δραματικά στο προσκήνιο.
Το τέκνο μιας καταχρεωμένης δημοσιοϋπαλληλικής οικογένειας,
που σταμάτησε το σχολείο για να δουλέψει σε εργοστάσιο βερνικιών και γνώρισε
στο πετσί του τη σκληρότητα της παιδικής εργασίας, υπήρξε ένας από τους
σφοδρότερους επικριτές τόσο των κάθετων ταξικών διαιρέσεων της αγγλικής
κοινωνίας του 19ου αιώνα, όσο και της τεράστιας φτώχειας, την οποία σήμανε για
εξαιρετικά μεγάλα τμήματα του πληθυσμού η Βιομηχανική Επανάσταση.
Η φτώχεια καθόρισε τον κόσμο των μυθιστορημάτων του Ντίκενς
και αποτυπώθηκε με τον πιο παραστατικό τρόπο στους διάσημους χαρακτήρες του.
Από τον Όλιβερ Τουίστ και τον Νίκολας Νίκλεμπι (αμφότερα το 1839), όπου αποκαλύπτεται
με τα μελανότερα χρώματα η μαύρη καθημερινότητα του Λονδίνου και του Γιορκσάιρ,
με ένα σύμπαν βυθισμένο στο έγκλημα και την πορνεία. μέχρι τον Ζοφερό Οίκο (1853) και τη
Μικρή Ντόρριτ (1857), που θα αποτελέσουν ένα ανάθεμα για τους βικτωριανούς
θεσμούς και τη βικτωριανή οικονομία (άδικο δικαστικό σύστημα, με σωρεία
φυλακίσεων για χρέη, αποχαλινωμένη εργασιακή αγορά, απουσία της οποιασδήποτε
προστασίας για τον πολύωρο και προκλητικά απλήρωτο μόχθο), το έργο του Ντίκενς είναι η μυθιστοριογραφία των φτωχών, των ανήμπορων και των
ξεγυμνωμένων.
Οι εικόνες της αδυναμίας, του ξεπεσμού και του στυγνού προσώπου
της εργοδοσίας δεν λείπουν και από το κορυφαίο έργο του Ντίκενς, Ντέιβιντ
Κόπερφιλντ (1850), μια σαφώς αυτοβιογραφική σύνθεση (όπως, άλλωστε, και τα
περισσότερα βιβλία του), με την οποία θα ανακαλέσει πικρά στιγμιότυπα από τη
ζωή του στο εργοστάσιο βερνικιών.
Από τη Χριστουγεννιάτικη ιστορία (1843) μέχρι και
τα Δύσκολα χρόνια (1854) ή τις Μεγάλες προσδοκίες (1861), ο
Ντίκενς μιλάει για τη φτώχεια μέσω της ανάπτυξης ενός προβληματισμού για τη
σημασία και το βάρος του χρήματος στον βίο των ανθρώπων που υποφέρουν από την
έλλειψή του, όπως και των ανθρώπων που το κατέχουν και το διακινούν,
καταδικάζοντας την ύπαρξη των υπολοίπων σε έναν μόνιμο στροβιλισμό, που έχει ως
άμεσο αποτέλεσμα την περιθωριοποίηση και την απόγνωση.
Πηγή: www.in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου