Η Χιούστον σπάει ρεκόρ μετά θάνατον-Κινδυνεύει το Ελληνικό Φεστιβάλ-Το "Ψυχώ ξαναζωντενεύει-Νίκησαν τα φαβορί και το σινεμά-Προκαλεί η ταινία για την 17 Νοέμβρη-Προσπαθούν να θωρακίσουν τα μουσεία-Στριπ και Ρόμπερτς μαζί σε ταινία-"Αννα Καρένινα" και "Λολίτα" τα δημοφιλέστερα βιβλία του 19ου και 20ου αιώνα-Ο Εμφύλιος στην Ταινιοθήκη-Η Σμύρνη στο Μουσείο Μπενάκη-«Την Τρίτη στο Σούπερ Μάρκετ» σε όλη την Ευρώπη

1 Φεβρουαρίου 2012

ΜΕ ΤΗ ΜΑΤΙΑ ΕΝΟΣ ΓΑΛΛΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ

Εικόνες υπέροχες, μιας άλλης εποχής. Φωτογραφίες που μοιάζουν απίστευτες αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινές και βγήκαν από την  μηχανή ενός μεγάλου καλλιτέχνη και φιλλέληνα.
Ακρόπολη 1903


Ο Γάλλος φωτογράφος Φρεντ Μπουασονά αγάπησε την Ελλάδα όσο λίγοι και μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσίασε ένα πανόραμα της χώρας των αρχών του 20ου αιώνα και του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο. Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα μας πέρασαν μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, έναν αιώνα μετά, δίνει ψυχή σ' αυτές τις εικόνες, οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....
Πορτρέτο του φωτογράφου


Η οικογένεια των Μπουασονά είχε καταγωγή από τη νότια Γαλλία, από το Λιβρόν, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ \ αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...
Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.
Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου
Αθήνα, οδός Αθηνάς 1920
Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας, στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.
Ο Φρεντ Μπουασονά πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Αθήνα, οδός Ερμού 1920
Ο Γάλλος φιλέλληνας έγραψε το  1910 για τη χώρα μας: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...»
Αθήνα, Ζάππειο 1920

Δεν υπάρχουν σχόλια: